امتلام الحلقة الرابعة عشر
الحلقه :14
من قصه امتلاك
__________________________
متنسوش تقولو رئيكو عشان انزل الي بعدها
جزء من الحلقه السابقه
_________________
بعدراحت ريم مع جومانا الحفله ..
وبدات تجهز معاها الاكل ..
والهدايا ..
جومانا : ندي .. ممكن تجبيلي ماياا من بره ..
ريم : حااضر ..
طلعت ريم بره الحفله .. واعدت تدور ع مكاان تجيب منه مايا
نسيت وقتها جومانا ان ريم متعرفش حاجه
وخصوصا انها فقده الزاكره ..
فضلت ريم ماشيه .. مش عارفه تجيب منين
بس بعد لحظات .. خدت بالها انها بعدتت عن الحفله ..
ريم : انا رحت فيين ...
المفروض ارجع ازااااي ...
حاولت ترجع ريم من نفس الاتجاه ..
وقتها .. لقت شبااب وقفين ..
ريم : حضرتك ممكن تقول لي ع مكان احفله الخيريه
بص الشااب ل ريم .. وابتسم .. ابتسماامه غريبه
حست ريم بخووف ..
ريم : خخ خلااص اناعرفت الطريق ..
الشاب : رايحه ع فيين ..
ريم : انا هه همشي ..
الشااب: مش بسهووله كده ..
مسك الشااب ايد ريم وشدها عليه..
الرعب اتملك من جسم ريم ..
حاولت تصرخ .. بس الشاب التاني كتم بؤها
وقتها .. حست ريم احسااس غريب ..
كانها مرت بالموقف ده قبل كده ...
حست بالم ف راسها .. ومبقتش قادره تاخد نفسها ..
وفجئه .. بدات تردد اسم مرااد ..
سمعت ريم وقتهاا صووت شااب ...
وفجئه ...
لفت ريم وشها .. لقت سيف واقف وراهم ..
سيف : سبوها وابعجو عنها احسن لكو ..
الشباب : هه .. ع اساس انك هتعمل ايه يعني
سيف : قلت سبوها بالادب احسن ..
الشبااب : شكلك عايز تتعلم الادب ..
ريم :سيـــــــف خلي باالك ..
وقتها جري ولد ع سيف وحاول يضربوو ..
حست ريم ان الموقف ده مرت بيه قبل كده ..
بدات افكرها تبقي مشوشه ..
حطت ريم اديها ع راسها .. وحست ان الدنيا بتلف بيها ..
وبدات تردد .. اسم مراااد .. مراااد
بصت ريم ل سيف .. اتخيلته مرااد .. وهوا بيدافع عنها
وبيقوول لها اهربي .. اهربي من هنا
مقدرتش ريم تتحرك من مكانها ..
وفجئه ..
وقعت ع الارض ..
وبعد لحظاات ..
سيف : ندي .. ندي قووووومي .. قوومي
بدات ريم وقتها تفوق ..
ريم : س سسيف ..
آآه رااسي .. ><
سيف : انتي كويسه ..
ريم : ااه .. اه انا كويسه ..
سيف : خدي اشربي العصير ده .. هتبقي احسن
بس قوليلي .. مين مراد الي كنتي بترددي اسمه ؟!
ريم : م مراد .. مش عارفه .. $$
حسيت اني اعرف الاسم ده ..
حسيت ان الموقف ده مر عليا قبل كده ..
سيف : واضح انه الشخص الي بتحبيه ..
ريم : بب بحبه ..
سيف : الشخص الوحيد الي متقدريش تنسيه ابداا مهما حصل .. هوا الشخص الي بتحبيه
ذكرياتك بترتبط بيه لدرجه كبيره ..
ابتسمت ريم .. وحطت اديها ع قلبها ..
ريم : فعلا .. حسيت وانا بنادي اسمه .. ان ده الشخص الي سيطر عليه
بس يا ترا هوا فين .. وعارف اني فاقده الزاكره وبيدور عليا وللا لا
مسك سيف ايد ريم وقال :
اكيد بيدور عليكي .. واكيد هترجعيلو ف يوم من الايام ..
ريم : شكرا بجد يا سيف .. من غيرك مكنتش اعرف ايه الي ممكن يحصل
سيف : هشش .. متشكرنيش .. دي حاجه طبيعه كان المفروض اعملها
تعالي عشان اوديكي عند جومانا ..
وقتها جومانا كانت بتدور ع ريم ف كل حته ..
جومانا : ندي .. ياااااااا نديــــــــ سمعااااااني ..
وبعد دقائق .. رجع سيف بالعربيه ل جومانا ومعاه ريم
جومانا : نديي .. انتي كويسه ..
جريت جومانا ع ريم وحضنتها ..
ريم : انا كويسه .. متقليش عليه ^^
جومانا : انت لقتها فين ..
مرداش سيف يرعب جومانا بالي حصل
سيف : كانت واقفه ف الشارع التاني ومش عارفه ترجع
وقابلتها باصدفه
جومانا : الحمد لله .. انا فكرت حصلت حاجه وحشه ليكي
انا اسفه .. نسيت انك فاقده الزاكره ..
ريم : لاا لاا ماتتاسفيش .. انا كويسه الحمد لله
يالابينا ندخل الحفله ..
دخلت ريم الحفله مع جومانا وسيف
وقتها ..
جيه اتصال ل زياد ..
كانت ميمي نازله من ع السلم ..
سمعت صووت زياد وهوا متعصب ..
زياد : يعني اييه ارتبكتي .. قوليله انك متعرفيش حااجه
احنا اتفقنا تقوولي اييه ..
وفجئه ..
اتصدمت ميمي من الي سمعته ...
زياد : قولي ان ريم مااتت وخلاص .. وانك متعرفيش حاجه عن الي حصل
واوعي تقوولي احنا عملنا اييه .. اوعي تنطقي بكلمه ..
وبعد دقائق .. قفل زياد الخط وهوا متعصب ..
طلعت ميمي وقتها ع اوضتها ع طوول ..
قفلت البااب وهيه مصدومه من الي سمعته
ميمي : رييم .. ماتت ..
هما عملو فيها اييه ....$$
وقتها انس كان بيراقب نسرين ..
احسااسه بانها ورا كل الي حصل بيزيد يوم ورا يووم
لحد ما ف يوم .. لمح انس .ز خادم سيد زياد بيدي نسرين جواب ..
ومشي .. o 0
فضل انس واقف مراقب تعبير وش نسرين .. بعد ما قرت الجواب
قطعتوو ل حتت صغيره ورمتو ف الارض ومشيت ..
فضل انس مستني لحد ما نسرين مشيت خااالص
وقرب ع الرساله وبدا يلمها ..
ورجع تاني للقصر ..
كان متاكد انس ان ورا الرساله دي الي حصل ل ريم .. وان ده المفتاح للغز ..
دخل انس وقتها ع مراد ..
كان مراد اعد جمب الشباك وحاطت اديه ع خدو ..
وقبل ما يكلمو انس ..
نزلت دمعه ع خد مراد ..
انس : س سيدي الشااب ..
انت مكلتش انهرده كالعاده
مراد : مش قادر انساها .. انسي ضحكتها .. برائتها .. كلامها ..
مش قادر ..
ليه خانتني يا انس .. لييه
مقدرش انس يرد ع مراد ..
مع انه متاكد ان الي حصل من مخطط زياد ونادر
انس : سيدي الشااب ارجووك كل .. انت كده هتضعف اكتر واكتر
مراد : ماااااااااليش نفس ل حااااااااجه
شيل الاكل .. شيل كل حاجه
وسبني ف حالي ..
خرج انس من الاوضه ..
ودخل ع اوضته ..
قفل البااب عليه بالمفتاح
وطلع اجزاء الرساله
وبدا يجمعها ...
...
وقتها .. كانت ريم اعده مع جومانا ف االبيت .. بتعمل الاكل ..
جومانا : ندي روحي جيبي مايا من التلاجه .. عايزه اشرب
ريم : حاااضر ^^
راحت ريم وفتحت التلاجه .. وبد ما جابت ازازه المايا .. سمعت صوت البااب بيخبط
ريم : لحظه وااحده ..
راحت ريم وفتحت البااب ..
زياد : ريييييم حببتي ..
حضن زيااد ..
وقعت وقتها الازازه من ريم ..
فضلت ريم واقفه مصوومه .. مش قادره تتحرك
زياد : الحمد لله انك كويسه يا حببتي
سمعت وقتها جومانا صووت ع البااب
راحت جومانا بسرعه عشان تشوف الي بيحصل ..
جومانا : انت مييييييييين ..!!
زياد : انا حبيب ريم .. اسمي
ريم : مرااد .. انت مراد حبيبي ..!!
وقف زياد مصدوم للحظات .. مش عارف ينطق ..
جومانا : انت اكيد مراد حببها صح .. اصل الاسم الوحيد الي افتكرتو هوا اسم مرااد ..
زياد : ااه .. انا مرااد يا حببتي .. انتي افتكرتيني .. انا مش مصدق ..
دخلت جومانا زياد البيت .. وبدات تفهم منه السبب الي خلي ريم تفقد الزاكره
زياد : ريم حببتي عملت حادثه .. وكانت ف غيبوبه ..
فضلت جمبها ع طوول ..
لحد ما جيه يوم وعرفت انها خرجت من المستشفي من غير ما حد يشوفها
وعشان هيه فاقده الزاكره معرفتش هيه ررايحه فين ..
اعدت ادور عليها كل مكان .. لحد ما اخيرا عرفت مكانها
جومانا : وعرفت مكانها ازااي
زياد : في واحد صحبي شافها قريبه من هنا امبارح واتصل بيه وقال لي
وانا جيت ع طووول ..
ريم : وانا اعرفك من امته .. وازاي حبيتك
زياد : حببتي .. بنا قصه حب طويله جداا .. واخيرها ااننا كنا هنتجوز بعد اسبوعين ..
بس الحادثه بوظت كل حااجه ..
ريم : نن نتجوز ..
زياد : بس ملحووقه .. احنا لسه فيها ..
تقبلي تتجوزيني ونعمل الفرح بعد اسبوع ..
سكتت ريم ل لحظاات وبعد كده قال ..
زياد : بس ملحووقه .. احنا لسه فيها ..
تقبلي تتجوزيني ونعمل الفرح بعد اسبوع ..
سكتت ريم ل لحظاات وبعد كده قالت
انا محتاجه شويه وقت .. عشان اقرر
زياد : تقرري اييه .. انا حبيبك ..
مش مصدق ان فقدانك للزاكره نساكي حبي
ريم : لا انا مش اصدي بس انا ..
وقتها قاطع سيف كلام ريم ..
سيف : انت مين .. وايه الي بيحصل هنا
جومانا : سيف .. اخيرا جييت
ده حبيب ريم .. ااخيرا عرف مكانها
سيف : هيه اسمها ريم !!
جومانا : اها ..
سيف : وحضرتك مين ..
زياد : انا مراد خطبها ..
سيف : خطبها ... ااهاا
جومانا : انا فرحانه جداا .. ربنا يوفقكو ياارب
زياد : يالا بينا يا ريم ..
جومانا : ع فيين ..!!
زياد : ع قصري ..هيه محتاجه راحه وخصوصا ان اهلها عايزين يشوفوها
جومانا : بس بالسرعه دي .. $$
ريم : هاجي اشووفك تااني اكيد يا جومانا ..^^
انتي الحاجه الوحيده الي مش هقدر انساها
جومانا : هتوحشيني اوووي
ريم : وانتي كماان ..
زياد : يالا بينا يا حببتي .. عن اذنكوو
مشيت ريم بعد ما سلمت ع جومانا وسيف
وبعد ما مشيو ..
سيف : انا مش مرتاح للي اسمه مراد ده ..
جومانا : شكلهم عسوول وهماا مع بعض ..
لايقين ع بعض اوووي ..
.. ربنا يسعدهم يااارب
وقتها وصل زياد لقصر مع ريم ..
ريم : احنا فيين ...
زياد : اهلن بيكي ف بتنا المستقبلي ..
بس مافيش مانع طبعا انك تعيشي فيه لحد ما نتجوز
ريم : اهاا .. ^^
زياد : وبكره هبعت لك خدم .. يخدموكي هنا
ريم : مش محتاجه خدم . اقدر اعيش هنا لوحدي
زياد : مستحيل يا حببتي لازم ابعت الي يخدمك ..
قرب زياد وقتها من ريم ومسك اديها ..
ريم : اها .. بس انا مش محتاجه ..
قرب زياد اكتر واكتر ع ريم
وقال : بجد وحشتيني اووي ..
ريم : اا ااهاا .. ..
وبعد لحظات .. حاول زياد يبوس ريم ..
لفت ريم وشها وبعدت عن زياد
زياد : في حااجه يا حببتي ..
ريم : لا بس اصل اناا .. انا بس عايزه انام
زياد : واضح انك تعبانه شوويه..
اطلعي اوضتك ونامي..
انا همشي دلوقتي ..
ريم : مااشي .. سلام
وقتها حست ريم .. ان مش ده الانسان الي بتحبه بجد
محستش بمشاعر اتجاهه ..
وبعد 3 ايام ..
اصدر الجد قرار ب تولي زياد اداره الشركه
ونادر المساعد الرئيسي له ..
وقتها .. بعد نادر خادم ل مراد ..
يقولو له ع الي حصل .. وانه من هنا ورايح ملهوش اي صلحيات ف الشركه...
وانه محروم من الميراث ..
بس الخبر ماثرش ع مراد ..
حس وقتها ان مافيش اي حاجه ممكن تاثر معاه ..
اكتر من موت ريم ..
وبعد شويه ..
راح زياد ل قصر مراد ..
وطلب انه يشووفو ..
نزل مراد ل زياد ..
مراد : ايه الي جباك ..
نفذت امنيتك ..
الميراث بقي ليك ..
و ريم كانت بتحبك طول الفتره الي فاتت واستغفلتني ..
جي ليه تااني ..
زياد : جي عشان اخرجك من بؤسك الي عايش فيه
مراد : هه .. تخرجني .. تخرجني ازاااي
بعد ما ماتت ...
زياد : ولو قلت لك انك ممكن ترجع الشكره تاني .. وتبقي تحت ايدي
مراد : ايه الكرم ده كله .. وعشان ايه ..
زياد : تستغني عنها .. وللابد
مراد : انت بتتكلم عن ايه
زياد : ريم .. تستغني عنها .. ومتحاولش ترجع لها نهائي
مراد : انت شكلك مجنووون .. ريم ماتت ..
زياد : ههه .. انت صدقت انها ماتت .. بالسرعه دي
مراد : اييييييييييييه .. انت بتقوول ايه
زياد : ريم عندي و فقصري .. هيه عملت كده عشان تخرجك من حياتها نهائي
عملت انها ماتت .. وخلت الممرضه تقول لك كده ..
بس انا قلت لها اني لازم اقول لك ع الحقيقه
وهيه وافقت ..
انا مقدرش اعيشك ف بؤسك لحد كده ..
وكفايا الي حصل لك .. ده يفكرك انك ماتلعبش معايا ..
فضل مراد واقف مصدوووم ..من الي سمعه ..
مصدقش ان ريم عايشه .. ومامتتش..
زياد : من بكره تقدر ترجع الشركه ..
بس افتكر انك تحت ايدي انا ..
ولو فكرت تعمل اي حاجه تااني
هرجعك تااني .. للفقر
مراد : انا مش مصدق .. انت بتكدب عليا
زياد : لا صدق .. صدق كل الي بقولهولك لان بعد 4 ايام فرحنا .. انا وهيا
وانت اكيد معزوم .. ^^
جهز نفسك بقي ..
ومن بكره انزل الشركه
سلاام .....
خرج زياد من قصر مراد
وساب مراد ف حيره .. وصدمه
وقتها .. قدر انس يجمع الاجزاء الاخيره من الرسااله بعد تعب ايام ..
وفجئه .. اتصدم انس من الي قرااه ف الرسااله
ياترا مكتووب فيها ايه ..
وايه الي هيحصل مع مرااد .. وهيتقبل الوضع ولا لا
وايه الي هيحصل ل ريم .. وهتتجوز زياد ولا لا
وايه الي هيحصل ل ميمي .. وهتقول ع الي سمعته ولا لا
كل ده هنعرفو ف الحلقه الجايه ..

أضف تعليق